POMŮCKY:články, pracovní listy, výtvarné potřeby, interaktivní tabule, digitální fotoaparát
MÍSTO VÝUKY: třída, výstava – chodba a třída
1. hodina
FORMULOVANÉ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY A DÍLČÍ CÍLE:
· -žáci rozeznávají důležitá fakta od méně důležitých
· -žák si najde svoji skupinu
· -žáci se domluví na znění textu
· -žáci text přečtou
ČINNOST UČITELE A ÚKOLY PRO ŽÁKY:
1.úvod
ÚV - oznámení tématu projektu, cíle projektu, přiblížení průběhu hodiny
SKU 2.skupinová práce
- každý dostane článek k tématu a článek si přečte (každá skupina jiné téma)
- každý si ze svého článku vypíše to nejdůležitější
- žák si najde svoji skupinu podle toho jaký má článek (žáky rozdělíme do skupin podle počtu přítomných)
- vznikne několik skupin
- každá skupina se poradí, co je z článku nejdůležitější a zajímavé podle toho co si kdo vypsal a společně vyberou 3-5 nejdůležitějších bodů, které si napíšou
- učitelka vybere články
- žáci mají za úkol z bodů, které si napsali sepsat krátký text, který pak budou říkat před svými spolužáky (článek může obsahovat i vlastní znalosti)
- každá skupina vytvořený text přečte
- texty si schováme
3. S 3.samostatná práce
- vyplňování pracovního listu – Staň se reportérem: Jsi na místě dopravní nehody. Napiš článek o tom, co se stalo.
- pracovní list si schováme, budeme ho potřebovat poslední hodinu
4. D 4.doplňovačka
- na tabuli je připraveno několik doplňovaček
5. Z 5.závěr hodiny
ČLÁNKY PRO ŽÁKY – skupinová práce
Doprava je způsob přemisťování objektů, předmětů, osob, informací či energií z místa na místo. Nejstarším způsobem dopravy je chůze. Dalším způsobem dopravy je využití zvířat. Moderní doba přinesla rozmach dopravy pomocí vozidel, vlaků, letadel a lodí. Chůze je druh pohybu využívající dolní končetiny k přesunu z jednoho místa na druhé. Chůzi tvoří jednotlivé kroky, kdy se pravidelně střídá jedna noha za druhou, čímž dochází k pohybu. Je základním prostředkem k pohybu lidí a jeho nedostatek vede ke zdravotním komplikacím (obezita, vysoký krevní tlak, cukrovka, atd.).
Autosedačka neboli Dětský zádržný systém
Dítě cestující v osobním automobilu je vystaveno mnohem většímu riziku úrazu než dospělý pasažér. Důvody jsou odlišné tělesné proporce (hlava představuje u dospělého člověka ASI 6 % tělesné hmotnosti, zatímco u kojence je to asi 24%) a stále se vyvíjející opěrná soustava. Děti jsou v autě ohroženější než dospělí, jsou křehčí, tedy zranitelnější. Každoročně umírá v České republice v důsledku dopravních nehod přes 15 dětí do 15 let jako spolujezdců v osobních automobilech, a to i z důvodu, že nebyly přepravovány tak, jak nařizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Jenom v roce 2007 zemřelo při dopravních nehodách z celkového počtu 16 dětí jako spolujezdců 6 dětí, které nebyly v autosedačce (37,5% z celkového počtu usmrcených dětí jako spolujezdců). To je o 2 děti více než v roce 2006. V Libereckém kraji zemřelo v roce 2007 jedno dítě, a to jako spolujezdec na kole, ovšem v letech 2002 - 2006 zemřelo jako spolujezdci v automobilech 10 dětí.
O naši bezpečnost se stará maminka, tatínek, babička i děda, ale jsou místa, kde ani oni nepomohou. Nemůžou. Proto se o nás starají i různá zařízení – značky, železniční závory, zábradlí na mostech, světla na přechodech, tabulky na sloupech. To vše dbá o tvoje bezpečí, proto poslouchej a řiď se jejich pokyny, aby ses nezranil, abys někam nespadl a aby do tebe nenarazilo auto. Ale hlavně musíš na svoji bezpečnost myslet sám! Bezpečnostní pás je zařízení používané v dopravních prostředcích pro zvýšení bezpečnosti pasažérů a pro snížení následků případné nehody. Pomocí pásů je pasažér připoután k sedadlu. Společně s dětskou autosedačkou (dětským zádržným systémem) patří mezi zádržné systémy. Nepoužíváním pásů se pasažér vystavuje vyššímu riziku smrti při nehodě na předním sedadle 6krát, v obci dokonce 8krát (u řidičů je to dokonce 14krát mimo obec, 12,8krát v obci). Nepřipoutaní pasažéři na zadních sedadlech umírají 3,9krát častěji než připoutaní, v obci 4,2krát.
Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k pohybu vozidel a chodců. V České republice se pozemní komunikace dělí na tyto kategorie:
- dálnice – určené k rychlé dálkové a mezistátní dopravě silničními motorovými vozidly. Chodec na dálnici nesmí!
- silnice - veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití vozidly a chodci.
- místní komunikace – veřejně přístupná pozemní komunikace sloužící převážně místní dopravě na území obce. Místní komunikací může být i samostatná pro pěší.
- účelová komunikace – slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí.
Křižovatka je místem, kde se protínají různé dopravní trasy, např. silnice, cesty, koleje, které vedou do různých směrů. V dopravním provozu pohyb křižovatkou řídí semafor, dopravní značení nebo policista. Dodržování těchto pokynů je důležité, aby se předešlo možným kolizím.
První pomoc je péče poskytnutá postiženému před konečným ošetřením. V tvém případě se většinou jedná o laickou první pomoc před příjezdem. Zdravotnické záchranné služby nebo jiného kvalifikovaného odborníka. Poskytnout první pomoc je povinen každý, pokud tím neohrozí svoje zdraví či život.
Cíl první pomoci:
1. zachránit život,
2. zabránit zhoršení zdravotního stavu,
3. urychlit proces uzdravení.
Zdravotnickou záchrannou službu voláme v případě ohrožení zdraví či lidského života na tísňovém telefonním čísle 155. Osobě na druhé straně je nutné sdělit pokud možno co nejstručněji a nejpřesněji co nejvíce informací o místě nehody a rozsahu zranění. V případě nouzového volání uveď tyto informace:
- Kde se událost stala – přesnou adresu nehody (jméno, město, místo ulice, číslo popisné, patro, orientační bod, číslo nejbližšího sloupu veřejného osvětlení).
- Co se stalo – Jedná-li se o úraz, otravu, autonehodu atp., popište rozsah zranění, případně sdělte počet zraněných osob, zda se jedná o dítě či dospělého člověka, jsou-li zranění při vědomí a zda dýchají.
- Kdo volá – Uveďte své jméno a telefonní číslo, ze kterého voláte. Již na základě těchto informací může dispečer vyslat posádku na místo zásahu. Umožňuje-li to stav postiženého, vydržte na telefonu a řiďte se pokyny dispečera. Můžete tak pomoci s navigací na místo zásahu. Obecně platí, že záchrannou službu voláme ještě před poskytnutím první pomoci v případě, je-li postižen dospělý člověk. Je-li postiženým dítě mladší 8 let, voláme Záchrannou službu až po 1 minutě srdeční masáže a umělého dýchání.
Policie (z řeckého polis = město) je bezpečnostní složka státu, určená k udržování pořádku, k ochraně práv, majetku a bezpečnosti občanů a ke stíhání pachatelů trestné činnosti. Policie různých států spolupracují na dopadení nebezpečných kriminálních živlů, operujících na území více států. Cítí-li se lidé v ohrožení nebo v nebezpečí volají na bezplatnou tísňovou linku 158. V případě větších měst i na linku 156, což je telefonní číslo pro Městskou policii daného města.
Hasič (staré označení je požárník) je označení profesionálního nebo dobrovolného člena hasičské jednotky. Kromě požárů zasahují také v případech povodní či jiných živelných pohrom, ekologických havárií, pomáhají při dopravních nehodách, technické pomoci i jiných mimořádných událostech. Spolupodílí se také při prevenci požárů a dalších podobných nežádoucích událostí. V případě ohrožení mají pro veřejnost tísňovou linku s telefonním číslem 150.
PRACOVNÍ LIST – samostatná práce
Jsi na místě dopravní nehody. Napiš článek o tom, co se stalo.
2. hodina
ČINNOST UČITELE A ÚKOLY PRO ŽÁKY:
1. Ú 1.úvod
- přiblížení průběhu hodiny
2. I 2.interaktivní tabule
A) Téma: Jízda na kole i na mopedu.
Zadání: Jsi řidič ve čtverci A2 s chceš navštívit své kamarády. Zapiš cestu po čtvercích ke každému z nich (např. A2, B2….)
žáci doplňují údaje do tabulky na interaktivní tabuli:
Zadání: Pomůžeš dětem správně vybrat, jak se mají připoutat, podle informací u každého dítěte a autosedačky? Ke každé autosedačce připiš jméno dítěte, kterému náleží.
C) Téma: Jsi připraven vyjet na silnici? (přiřazování)
Zadání: Pomoz Edovi a Anežce nachystat si na cestu na kole, aby na něco nezapomněli.
Věci přiřaď a ty věci, které na obrázku chybí, dokresli.
Každý pracuje samostatně a pak společně kontrolujeme doplňováním na interaktivní tabuli.
Zadání: Najdi skrytou zprávu. Do připravené křížovky zapiš odpovědi na otázky.
Skrytá zpráva se Ti ukáže ve žlutém sloupci. Hodně štěstí.
1. Jízdní kolo má dvě . . . (kola)
2. V případě . . . musí cyklista rychle zastavit. (nouze)
3. Jedeš-li na kole ve tmě, musíš mít na sobě něco . . .(reflexního)
4. Cyklista se může zranit při . . . (nehoda)
5. Červené světlo na semaforu mi říká . . . (stůj)
6. Někdy se propíchnou . . . (pneumatiky)
7. Před jízdou je vždy třeba zkontrolovat brzdy a . . .(kola)
8. Co ukazuje na značkách směr? . . . (šipka)
9. Co chrání tvou hlavu při jízdě na kole? . . . (helma)
10. Co musíš mít na kole, když chceš jet v noci? . . .(světla)
11. Jak se jmenuje typ kole pro jízdu terénem? . . .(horské)
12. Kdo je rád, že se z jízdy vracím domů? . . . (máma)
13. Helma musí na hlavě pěkně . . . (sedět)
ŘEŠENÍ: Kolo je kamarád
- oznámení náplně hodiny (místo VV a HV budeme realizovat náš projekt, abychom ho mohli ukázat ostatním třídám a rodičům)
- tvorba koláží, které vystavíme po třídě
- děti se rozdělí do skupin a rozmístí po třídě (každá skupina má připravené své pracoviště):
1. skupina
- na velkou čtvrtku napíší důležitá telefonní čísla hasičů, policie a sanitky
- na další velkou čtvrtku budou kreslit dopravní značky
2. skupina
- za pomoci výstřižků z časopisů, fotografií, barevných papírů, vodovek, temperek a vlastní výtvarné tvorby vytvoří koláž dopravních prostředků, které jezdí po silnici
3. skupina
- podobně
- koláž na téma dopravní prostředky na kolejích
4. skupina
- podobně
- koláž na téma dopravní prostředky ve vodě
5. skupina
- podobně
- koláž na téma dopravní prostředky ve vzduchu
- rozstříhaný obrázek kola
- Zadání: Poskládej všechny zobrazené části pro stavbu svého kola. Nechybí mu něco?
- nejprve vypracujeme na interaktivní tabuli a pak se společně pokusíme takové kolo nakreslit na čtvrtku a popsat jeho součásti
- na závěr si vystavené koláže vyfotíme digitálním fotoaparátem
- zhodnocení celého dne
1. Jak se vám líbilo téma projektu?
2. Napadá vás jiné téma?
3. Jak se vám pracovalo ve skupinách?
4. Líbila se vám práce na interaktivní tabuli?
5. Co nového jste se dozvěděli?
6. Koho byste dneska pochválili?
7. Chcete se svými kolážemi pochlubit rodičům?
- poděkování za spolupráci