3. příprava - seznámení s digitálním fotoaparátem
3. PŘÍPRAVA NA VYUČOVACÍ HODINU
TÉMA: Seznámení s digitálním fotoaparátem
PŘEDMĚT: Informatika
ROČNÍK: 4. třída
POMŮCKY: digitální fotoaparát, obrázky dig.fotoaparátu
MÍSTO VÝUKY: třída
FORMULOVANÉ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY A DÍLČÍ CÍLE:
· žáci umí popsat části fotoaparátu
· žáci se snaží přijít na výhody a nevýhody DF
· žáci se zapojí do skupinové práce
KOMPETENCE, KTERÉ JSOU ČINNOSTMI ROZVÍJENY:
· Kompetence k učení
- dávat pozor při vyučování
- operuje s obecně používanými pojmy
- dává si věci do souvislosti
· Kompetence k řešení problémů
- naslouchat druhým
- snažit se najít řešení
· Kompetence komunikativní
- spisovně mluvit
- umět navázat komunikaci
- vyjádřit svůj názor a myšlenky
· Kompetence sociální a personální
- vycházet se svým okolím
- dokáže spolupracovat
- komunikativnost
· Kompetence občanské
- uznávat autoritu učitele
- zapojení se do činnosti
· Kompetence pracovní
- plnění úkolů
- domácí příprava
- tvořivost a aktivita
ČINNOST UČITELE A ÚKOLY PRO ŽÁKY:
· učitel žákům vysvětlí princip fungování fotoaparátu
· společně se všichni snaží přijít na výhody a nevýhody digitálního fotoaparátu
· popíšeme si základní části fotoaparátu
· vysvětlíme si funkci blesku u fotoaparátu
· skupinová práce - žáci dostanou text, který se týká tématu a stručně z něj vypíší 5 hlavních bodů, které se jim zdají nejdůležitější…..poté je každá skupina přečte a napíšeme je na tabuli
· vysvětlíme si jak postupovat při fotografování – zkusíme si fotit
· vysvětlíme si jak propojit fotoaparát s počítačem a stáhnout fotografie
SPLNĚNÍ CÍLŮ:
· žáci popsali části fotoaparátu
· do skupinové práce se zapojili všichni
· každý žák si zkusil vyfotit fotografii
· žáci vědí, k čemu slouží blesk
1. Obraz je zachycen nejprve objektivem (soustava čoček, jimiž prochází světlo)
2. posléze dopadá na záznamové médium - u digitálního fotoaparátu na elektronický snímač
3. V okamžiku zachycení scény snímačem jsou data stále analogová
4. Následuje zpracování analogových dat – vznik digitálního záznamu
5. Uložení datového obrazového souboru na paměťovou kartu
Výhody / nevýhody digitálního fotoaparátu
Výhody:
· možnost prohlížení snímků a okamžité smazání nepovedených
· možnost úprav snímků před tiskem (retuše,výřezy)
· jednodušší archivace (CD, DVD, HD)
· možnost přenosu datového souboru např. e-mailem
· kapacita až několik stovek snímků
· velmi nízké provozní náklady
· vysoké pořizovací náklady
· složitější manipulace
Základní části
1. Objektiv
2. Snímač
3. Paměťová karta
4. Akumulátory (baterie)
5. Hledáčky
6. Blesk
Blesk
Neslouží dobře jako jediný druh osvětlení
Druhy - vestavěné nebo externí
Problémy - červené oči, přesvětlení blízkých ploch
Nejčastější použití pro fotografování:
na denním světle – např. eliminace stínů vytvořených slunečním světlem, tmavých objektů na
Text pro žáky
Snímač fotoaparátu musí dostat přesné množství světla. Pokud je málo světla – tmavý, nezřetelný
Postup při fotografování
1. Zapneme přístroj, přepneme ho na fotografování.
2. Zvolíme režim fotografování
3. Namáčkneme spoušť. Fotoaparát změří expozici) a automaticky zaostří
4. Domáčkneme spoušť. Snímač zaznamená snímek a okamžitě ho uloží na paměťovou kartu
Propojení fotoaparátu a PC
Pomocí USB kabelu – nejvhodnější způsob. Samotné propojení i odpojení
Pomocí čtečky paměťových karet
Operační systém PC detekují druh fotoaparátu většinou automaticky.
Automaticky proběhne i přenos snímků do PC.
U starších operačních systémů nejprve nainstalujeme ovladače fotoaparátu. Pro přenos snímku
OBRÁZKY DF